Millionar for ei kløft

Eugene er ein mindre by i staten Oregon, vest i USA. Der bur fotobloggaren Blake Andrews, og eg fell for freistinga til å gje att litt av tankane han gjer seg om nokre av dei dyraste fotografia i verda.

Eugene vil gjerna vera eit senter for kunst, og på Jordan Schnitzer Museum heng for tida tre foto tekne av Peter Lik. For dei fleste er han ukjend, men han er nemnd på obsfoto tidlegare. I fjor selde han fotografiet «Phantom 2013» for 6,5 millionar dollar (52 mill. kroner). Det vart ei forferdeleg røre i kunstkrinsar; handelen rysta the establishment. Fyren var amatør, utan kunstnerisk utdanning. Han høyrde ikkje til i det gode selskap. Ikkje nok med det; i etterkant har han selt to foto til for millionsummar, slik at han samla for tre foto har håva inn 80 mill. kroner.

Andrews tok turen til museet for å sjå på herlegdomen. Han tykte bileta var keisame, på linje med mykje anna som hopar seg opp i musea. I tilfellet Peter Lik fekk finkulturen ein på trynet, kommenterer han.

Men heile poenget er, i dette tilfellet, skattesystemet. US-statane har ulike skattereglar. I Oregon får kunstseljarar monaleg skattelette på salssummen dersom bileta har vore utlånte til ein institusjon og viste offentleg i eit bestemt minstetidsrom.

Eg har nemnt før at eg ikkje er storforlangande, så eg skal seia meg nøgd med eit par hundre tusen for nokre av mine foto.

Biletet Peter Lik vart rik på,  viser - i svart kvitt - botn av ei kløft (canyon) der ei stripe sandstøv reflekterer lys ovanfrå.