Det me ikkje forstår

– Det ligger en farlig og skjebnesvanger uforstand i å se ned på alt vi ikke forstår, rent bortsett fra det meningsløse hovmod som er forbundet med en slik holdning.

Dette skreiv Michel de Montaigne for vel fire hundre år sidan, og eg strevar med denne utsegna når eg ser på moderne kunst. For litt sidan var eg med på overleveringa av den nye kunsthøgskulen i Bergen (Universitetet i Bergen, Fakultet for kunst, musikk og design). I eit av dei store fellesromma såg eg to store abstrakte kunstverk. Kunstnaren må ha brukt mykje tid og flid på desse verka, som for meg framstod som rableri etter innfallsmetoden.

Kvelden før fekk eg ei omvising på skulen, som er teikna av arkitektfirmaet Snøhetta. Eg fotograferte flittig; Pappkrus, ballongar og emballasje, interiør. Emballasjen vart eg usikker på, om det var eit kunstverk eller noko som skulle kastast. Alle foto er av ting eg tilfeldig oppdaga på min veg gjennom huset.

Etter høgtida på kunsthøgskulen var eg innom Kunstgarasjen, der fagpersonale på kunsthøgskulen stiller ut eigne arbeid. Ei av dei er Sabine Popp, som har stabla nokre paller og plassert ein videomaskin på toppen. For meg var det uråd å fatta intensjonen utan den korte innføringa i programheftet, og knapt nok då.

Det boblar inni meg av hovmod og undertrykt latter, men bak meg står Montaigne.

Eg oppmodar alle kunst- og fotointeresserte til å sjå alskens utstillingar. Vil du sjå fotobøker, har kunsthøgskulen eit glimrande bibliotek.


1 response
Ikke skriv det jeg ikke forstår! - tenkte eg var en passende oversrift for et tilsvar til din pensjonerte journalist-kollega som brukte samme utsagn som Montaigne for noen dager siden. Det var jo ikke akkurat en nyansert framstilling av saken mellom kunstelskere på den ene siden og kunsthaterne på den andre. Her var det populistiske metoder som ble brukt for å ydmyke alle som sier noe i mot moderne kunst. Om du ikke liker det nyeste storverket er du i samme bås som alle andre som ikke liker kunst generelt. Her er det en Stordabu som gjør det stort internasjonalt, så dette må jo være bra var et av argumentene. Hvor modig er egentlig det? Vi satser på han som mange andre sier er god. Han er så genialt at han velger stål som material for kunstverket sitt, Stords egen bærebjelke - for en kreativitet! Nei, det virker rett og slett litt for enkelt - men det er vel bare fordi vi ikke forstår. Blir interessant å se hvordan dette storverket blir når det er plassert på torget. Da hadde jeg mye større sans for fiskedama de hadde plassert rett over havoverflaten. Den vekket faktisk nysgjerrighet og fantasi også hos de som vanligvis er i mot all kunst. Og ikke minst hos de som skal overta etter oss: ungene. det er for meg mer vellykket kunst. Herlig sammenstilling av pappbeger-installasjoner vs kunst-installasjoner i bildene dine. Heldige deg som får være med på åpning av kunstens nye vogge. Leste at kunststudentene får kjeft fordi de søler maling i det nye bygget - fy og fy. Når studentene uttrykte sin misnøye med Statsbyggs håndtering av nybygget, tagget de "Fuck Statsbygg" flere steder i nybygget. Da måtte det settes ned et komite fra UiB for å vurdere om dette var å anse som gatekunst eller hærverk - fantastisk. Kanskje man trenger et slikt komite også på Stord snart. 2017-10-15 12:41 GMT+02:00 Posthaven Posts :