Rekviem for en båt

Nå er det lenge siden jeg har bidratt med bilder og tekst. Når jeg så endelig kommer på banen igjen, så blir det ikke en gang med min egen tekst og bilde! I stedet deler jeg et innlegg jeg har fått tillatelse fra svigermor å gjengi her. Jeg synes både tekst og bilde passet fint inn i bloggen. Så dette blir det første kuraterte bloggbidraget her på obsfoto; kanskje det blir en ny trend?

-

Den gamle Plastikken har gjort nytta. Først nokre år som transportfartøy for jegrar og reinskjøt oppi Dragøyfjorden på Hardangervidda, seinare som fornøyelsesbåt på sjøen og i Tveitevatnet. Ein gong var me seks ungdommar og ein hund på båttur på sjøen. Det var i tida før flytevesten var oppfunnen, og me "trødde ikkje i vetet".... Rekka låg heilt i vassflata, men båten var av katamarantypen med veldimensjonert isopor under toftene og flaut som ein kork. No nærmar han seg 50 år og dagane er talde. Han ligg på parkeringsplassen nedfor hytta og ventar på leilighetsskyss til siste kvilestaden. Eg takkar for mange gode stunder.

Tekst og bilde: Jorunn M. Hope, mai 2016