Portrett uten ansikt

Jeg tar eller har sjelden oppdrag; heldige meg: jeg kan gjøre akkurat som jeg vil!

Men av og til er det en god øvelse å få en oppgave fra andre enn seg selv. I en workshop-setting kan det sette fri uante muligheter og spenning. Denne gangen kom utfordringen fra fotoklubben: Portrett uten ansikt. 

Siden jeg er en person som liker å gå rett på sak, tok jeg oppgaven helt ordrett: først ta et portrett og så ta vekk ansiktet. De nærmeste ble modell, portrettert i lik setting. Så ble bildet printet på fotopapir, og deretter skjulte jeg ansiktet ved å legge noe oppå det; helst noe som på et vis er relatert til personen. Roseblad på den skjønne, sarte, snart ungdommen. Sukker på den søte minstemannen. Lego på han som bygger et univers av små byggeklosser. Og tranebær på hun som er opptatt av en sunn livsstil. Dette avfotograferte jeg så på nytt for å få det ferdige resultatet.

Og hvem vet, kanskje det er opptakten til en serie som kan bygges ut?