Overbevisende

"Jo mer overbevisende et fotografi er, desto mindre kan jeg si om det"

(Roland Barthes - Det lyse rommet)


Det er en uttalelse det er verdt å bruke tid på en mørk og klar vinternatt. Altfor ofte har vi behov å tolke og forstå, og ikke minst kunne si noe fornuftig om hvorfor et bilde eller ei fotobok er bra. Det er fort gjort å ødelegge hele magien med å snakke og analysere et bilde i hel.

Dette inlegget kommer uten bilde; noen kunne jo tro at jeg anser det som et bilde som inngår i kategorien overbevisende. Men hvordan skulle jeg kunne vite som er overbevisende for deg.

1 response
Eg er heilt enig i dinn og andres betrakting her, å for klare eit bilde i hel kan lett bli til at motivet i bildet blir meir og meir eit forsøk på eit gi eit punktum på ein lang historie, og det som langt værre er, at ein får inntrykk av at vedkomne har valgt eit helt feil medium til å utrykk seg på, kansje er fotografen er ein langt bedre foredragsholder eller forfatter. Men at fotografi og bilder kan være ein god støtte til andre medier er det ikkje tvil om, og personlig så opplever eg at bilder kan ofte også stå seg bedre ute tittel til og med, den kan være meier villedende og lite passende til bilde.