Gleden av å ikke ta bilder

De siste fem år har jeg brukt mye tid på fotografi. Ikke bare å ta bilder men også studere fotobøker, se på andre fotografers arbeid og diskutere fotografier med gode venner.

Gjennom dette har en helt ny verden åpnet seg. Jeg har blitt kjent med mange entusiastiske fotografer. Folk som er mer opptatt av en god historie enn å ta det teknisk perfekte bildet med det nyeste, mest avanserte kameraet.

Det handler om å være mer tilstede i øyeblikket og å kunne gruble over et bilde i lengre tid. Stadig oppdage noe nytt.

Jeg kan til og med finne glede i bilder jeg ikke tar. Jeg kan tenke på bilder, planlegge en serie som jeg kanskje aldri realiserer, ha glede av å sette disse tenkte bilder i en kontekst og finne en god tittel for serien. Eller jeg kan tenke tilbake på øyeblikk jeg ikke har fotografert, gjenoppleve det mer intenst fordi jeg har vært bevisst tilstede.

Etterhvert handler fotografi ikke lenger bare om å ta bilder; det er mye mer. Og selv om jeg ikke tar bilder, er gleden der likevel.