Glanstrær og antitrær - del 1

(Fritt etter Olav's bidrag om glansfoto og antifoto)

Jeg jobbet den siste tiden med et tema: "Ta et bilde av et tre"; enkelt men likevel så vanskelig. Det finnes utallige glansbilder av trær; ofte storarta majestetiske trær. Det var ikke noe poeng å vise enda flere slike. Jeg ville i stedet kjempe en sak for antitreet: treet som nesten ikke teller som tre. Trærnes underdogs.

Men før jeg kom virkelig i gang fikk jeg en rekke referansebilder fra mer eller mindre kjente fotografer på hjernen. Jeg bestemte meg å lage meg en liten samling av tre-bilder fra fotografer jeg liker. Disse satt jeg sammen til små kollasjer og paringer.


Anders Petersen vs Harvey Benge

Lee Friedlander vs Luigi Ghirri vs Edward Weston

Pentti Sammallahti vs Mitch Epstein

Torbjørn Rødland vs Noboyushi Araki

Dag Alveng vs Rinko Kawauchi

Masao Yamamoto vs Arthur Tress


Nå skal jeg bare forevige et par antitre til, så skal dere få se de også snart.